Staalicus, daadkrachtige ondersteuning
  • Home
  • Services
  • About
  • Contact
  • Privacy Statement
  • Boeken







​De wondere wereld van marketing

Gebakken lucht

3/1/2018

0 Reacties

 
"Kom naar onze netwerk bijeenkomst voor zakelijke aanbevelingsmarketing", stond er op het papier. Onze leden zullen 'leeds' voor je genereren. Echt joh?? Is het voor een alternatieve natuurcamping rendabel om zich aan te sluiten bij een kostbare veredelde Rotary club? Egostrelend, dat wel. 'Kom! Ook voor jou omzetverhoging', stond er op een handgeschreven memo bij. 

Dit is een klassiek geval van wat ik gebakken lucht noem. Misselijkmakend, hoe deze jongens leden binnen hengelen voor hun piramidespel door het ego van de zoekende ondernemer te strelen. Natuurlijk, een softwareontwikkelaar wil graag met  grote bedrijven in contact komen, dat is zinvol. En de Audi dealer kan ook mooi aansluiten,  maar een camping? Nader onderzoek wees uit dat de leden van deze zogenaamde netwerkgroep verplicht zijn om zieltjes te winnen. Ze 'moeten' nieuwe leden aandragen. En dat niet alleen, leden zijn verplicht de wekelijkse ontbijtsessie (jawel, van 07.00 tot 09.00 uur) bij te wonen en met regelmaat zelf zo'n sessie te organiseren. In ruil daarvoor zijn de andere leden verplicht om diensten bij hun medeleden af te nemen. Ik zie het al helemaal voor me. De lokale bankdirecteur in het weekend met vrouw en kinderen lekker alternatief op de natuurcamping. 

En ken je die goeroes die adverteren op Facebook? Hun tactiek is speciaal gericht op de kleine ondernemers die onzeker zijn over hun marketingvaardigheden. "JIJ kunt het ook," schreeuwen de advertenties. 'Mijn verhaal, hoe ik 10.000 euro netto per maand kan verdienen.'
De bijeenkomsten zijn gelukkig niet duur, 'maar' 50 euro. Dan mag je met 600 mensen in een Van der Valk Hotel luisteren naar het succesverhaal van deze ondernemer.

MENSEN! Ze zijn succesvol omdat jij daar zit. Dat is hun verdienmodel. Laat het me even voorrekenen: 600 × 50 = 30.000 Euro.
Een zaal bij vd Valk kost een paar duizend euro.
Brutowinst 20.000 - 25.000 euro 
En dan is het de bedoeling dat je een vervolgsessie boekt. In een kleinere setting voor een hogere prijs.

Eerlijk is eerlijk, de informatie die je krijgt is interessant, het klopt. Je leert wat er in een marketingplan thuis hoort. Je leert dat je een Facebook pagina moet hebben en hoe je hiermee kunt adverteren om jouw doelgroep te bereiken. Want echt! Ze lopen daarbuiten,  jouw doelgroep. En jij kunt dit ook!

Geïnspireerd en opgeladen rijd je 's avonds naar huis. 'Tsjaka,  ik kan dit ook' en in het weekend begin je enthousiast aan je site te bouwen. Niet echt jouw ding maar het moet heb je geleerd. En inderdaad,  na enkele weekenden zwoegen mag het resultaat er zijn. Een mooie site. Nu nog bezoekers. Daarvoor heb je een blog en een Facebook pagina nodig. Nou dat wordt volgende week.
Twee maanden later ga je je bureau opruimen voor de kwartaal boekhouding en onderop de stapel ligt het plan. Waar ging het mis?

Het ging mis bij de eerste bijeenkomst. Marketing is een vak! Marketeers doen dit omdat ze interesse in dit vak hebben en er goed in zijn.
Jij bent zelfstandige ondernemer en specialist op een bepaald vakgebied. Je zou geen marketing moeten willen doen. Het is je ding niet en je hebt er waarschijnlijk ook geen plezier in. Laat het over aan anderen om potentiële klanten voor jouw dienst of product te  interesseren. Sluit een abonnementje van 100 euro per maand af bij iemand die voor jou je Facebook pagina bijhoudt en doe zelf lekker je ding. 
Want daar zit jouw kracht!
0 Reacties

    Auteur

    Als ZZP-er in de paardenwereld schrijft Carolien over de wondere wereld van marketing.

    Archieven

    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Proudly powered by Weebly
  • Home
  • Services
  • About
  • Contact
  • Privacy Statement
  • Boeken